Провісники весни
Мета: вчити
розпізнавати ранні весняні рослини за їх зовнішніми ознаками; знайомити з лікарськими рослинами, занесеними
до Червоної книги України; продовжувати формувати навички зв’язного мовлення
учнів; розвивати спостережливість, творчу уяву, логічне мислення, уміння
спілкуватись;виховувати ціннісне ставлення до природи, прагнення дбайливо
ставитися та оберігати рослини.
Презентація до уроку
Презентація до уроку
Обладнання: Червона книга України; предметні малюнки, роздатковий матеріал; виставка дитячих робіт; електронна презентація; ТЗН.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
1.Привітання учнів.
- Доброго ранку! – травам росистим.
- Доброго ранку! – квітам барвистим.
- Доброго ранку! – сонечку ясному,
Гостям усім і всьому прекрасному!
2.Привітання
вчителя.
Урок природознавства розпочинаймо з вами.
Займемося сьогодні серйозними ділами.
В чудовий світ природи відкриємо віконце.
У цьому нам поможе весняне ясне сонце.
Тож часу не втрачаймо, зручнесенько сідаймо,
Роботу нашу плідну швиденько починаймо!
ІІ. Актуалізація
опорних знань учнів.
1.Хвилинка
фенологічних спостережень.
Учитель: Кожен день в житті людини розпочинається з новин. Я зичу
вам гарних, добрих та радісних новин
щодня. А наш урок ми теж розпочнемо з новин погоди, з якими ознайомить наші
синоптики……
Синоптик 1:
День за днем, за тижнем тижні непомітно лине час.
Різні зміни дивовижні відбуваються круг нас.
Глянь навколо оком пильним – і побачиш зміни ці.
Ось повільно, неухильно йдуть по черзі місяці.
Синоптик 2:
Пора року – весна.
Сьогодні……………..квітня, …………....
Температура повітря……………….
Стан неба…………………………….
Вітер…………………………………
Опади………………………………
Інші явища природи……………………..
2. Повідомлення
вчителя з елементами бесіди.
- Чому ж цей місяць у нас на Україні
квітнем величають?
Подивіться, весняні квіти ніби на парад приготувалися. В українському
народному прислів’ї говориться: «Квітень землю квітчає, птахів із вирію
зустрічає».
У народі квітень називають цвітень, красенець, лелечник.
Недарма кажуть: « Прилетів лелека – приніс весну здалека».
Підсумуйте, будь ласка, від чого
залежать всі зміни в природі?
Синоптик 1: Усі зміни в природі залежать від висоти сонця на
небосхилі.
Синоптик 2: Сонце низько чи високо посила Землі уклін.
З ним
приходять пори року і приносять безліч змін.
3. Емоційне
налаштування учнів на роботу.
Учитель: Дякую. А вам, діти, бажаю, щоб на нашому уроці було
тільки сонячно. Адже від сонця, від його тепла не тільки розтає сніг, а й все
оживає, починає рости і розвиватися. І девіз нашого уроку теж пов'язаний із сонечком.
(на дошці) Із неба диво золоте і світить нам, і гріє.
Ніщо без нього не росте, і всяк йому радіє!
-
А якого кольору
сонечко? …………………………
-
Воно схоже на ось
такий усміхнений смайлик (на дошці).
-
Тож подаруймо один
одному і нашим гостям такі усміхнені смайлики-сонечка.
4. Перевірка раніше
вивченого матеріалу.
§ На минулих уроках ми з вами складали весняний словничок,
записали «кольорові слова» весни (зелені, сині, жовті….), які допомагали нам
розповідати про зміни, що відбувалися в живій та неживій природі навесні. А ще
ви спробували відобразити їх у своїх малюнках. Погляньте, яка чудова виставка
яскравих малюнків прикрашає наш клас!
§ «Мозковий штурм».
А зараз дайте відповіді на такі
запитання:
ü Чому весною сонце дужче пригріває?
(весною сонце піднімається вище
на небосхилі і посилає все більше і більше тепла на землю, пробуджує природу
від зимового сну);
ü Чому так кажуть: «Весна відмикає води»? (починає танути
сніг, з’являються струмочки, розливаються ріки);
ü Яким буває небо навесні? (небо стає синє-синє; по ньому
пливуть білі пухнасті хмарки);
ü Як пробуджуються дерева? (на деревах починають набухати
бруньки, рухається сік);
ü Які птахи першими приносять на крилах весну? (першими
прилітають із вирію граки і шпаки);
ü Які квіти є провісниками весни? (у березні з’являються
проліски й підсніжники; ці квіти і є провісниками весни).
ІІІ. Робота над темою уроку.
1.
Мотивація
навчальної діяльності.
ü Загадка
Тільки сонечко пригріло –
І розтанув килим білий.
Все радіє: певно, зна –
В гості йде до нас …
(Весна)
І розтанув килим білий.
Все радіє: певно, зна –
В гості йде до нас …
(Весна)
ü - Давайте покличемо весну і подаруємо їй чудовий яскравий
віночок із весняних квітів, щоб вона стала ще кращою і привабливішою, щоб усіх
зачаровувала своєю красою.
ü Всі
разом: -
Весно-весно, весняночко!
Прийди до нас, паняночко!
ü «Веснянка» - грамзапис або виконання.
ü Прихід
дівчинки-Весни. Об’єднання учнів у групи.
Учитель: Ось до нас красуня ніжна з подарунками прийшла.
Тож дозволь нам запитати, що
ти, весно, принесла?
ü Діалог Весни та
дітей:
(Весна ставить на парти емблеми груп)
-Ясне тепле сонечко…
-До нас у віконечко.
-
Ще й пташок веселий
спів…
-
Щоб і нас співать
навчив.
-
Голубе і чисте
небо…
-
І для мене, і для
тебе.
( Вручає букет квітів вчителю)
- Ранніх квітів килимочки…
-З них сплетем тобі віночок!
2.
Бесіда з елементами розповіді та електронною
презентацією.
«Провісники весни»
-
Давайте подивимося,
які ж квіти подарувала нам красуня-весна.
·
Проліски.
Одними з перших про прихід
зеленокосої весни сповіщають проліски. Між двома продовгуватими зеленими
листочками піднімається китичка з блакитними квітами.
·
Підсніжники.
Разом з
пролісками прокидаються білосніжні дзвоники
підсніжників.
Вони мають по три пелюсточки і схожі на
ажурні
сніжинки.
·
Зірочки (гусяча цибулька).
Поряд із пролісками
і підсніжниками можна побачити ще одну ранньовесняну рослину з невеликими
жовтими квітами, схожими на зірочки. Її так і звуть – зірочка жовта. А оскільки
цю рослинку полюбляють гуси, її ще жартівливо називають гусячою цибулькою.
·
Медунка.
Медунка – це не
рослина, а справжній букет! Одночасно у медунки з’являються квіти різного
забарвлення. Молода квітка – рожева, потім вона – фіолетова, потім –
поголубіє,а постаріє – стане синьою. Квіточки рослинки пахнуть медом, тому її
називають медункою. Своїм строкатим вбранням та запахом медунка привертає увагу
комашок.
·
Первоцвіт.
Багато радісних
хвилин приносить зустріч із первоцвітом весняним. Цю рослинку називають
«золотими ключами весни», якими вона відмикає землю після довгого зимового сну.
Квіти первоцвіту справді схожі на в’язку ключів, а листочки кучеряві, як молоді
баранчики.
·
Ряст.
У ранньовесняному
лісі цвіте ряст. Дві пелюстки квітки утворюють щось схоже на ковпак. Ряст
встеляє землю суцільним килимком.
·
Конвалія.
Конвалія —
одна з перших весняних квіток. Вона така маленька, скромна, в лісі вона ніби
ховається під деревами серед трави. Не одразу її і побачиш. Шукаєш-шукаєш, і
несподівано перед очима відкривається галявинка, вкрита крихітними білими
дзвіночками. Вони такі ніжні, тендітні, а візьмеш їх у руки і відчуєш казковий
аромат. Маленький дзвіночок пахне лісом, весною. Якщо зібрати маленький
букетик, конвалії будуть довго тішити своєю красою і пахощами.
·
Сон-трава.
У весняному
хороводі квітів є своя королева. Це сон-трава.
Пишна фіолетова квітка схожа на великий дзвоник. У її серединці –
великий пучок жовтого пилку. Листки порізані, ніби пір’їнки казкового птаха.
Квітка вкрита білястими срібними волосками. Здається, що одягнена вона у світлу
пухнасту шубку, яка захищає її від холодів. В негоду та вночі квітки сону
закриваються і схиляють свої голівки. Здається, що вони сплять.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Встало вранці ясне
сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти!
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачте, як розвеселили.
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю припрошати.
Нумо разом, нумо всі
Потанцюймо по росі!
3.Звіт груп за темою уроку.
Учитель: -
На попередніх уроках ми говорили ще про багато ранніх весняних квітів. І нашим
групам було поставлено завдання
підготувати відомості ще про декілька таких рослин, про які ми не згадували,
але саме із них ми сплетемо віночок для нашої красуні-Весни.
·
Група «Сонечко» (презентує барвінок)
Ø
Загадка
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього
не страшний,
А коли весну
стрічає,
Сині очі розкриває. (Барвінок)
Ø
Короткі відомості.
Барвінок зі своїм вічнозеленим листом і небесно-голубими квітами, схожими на зірки, оспіваний у піснях нашого
народу й у віршах багатьох поетів. Барвінок
супроводив наших дідів і прадідів, а особливо бабусь і прабабусь від колиски і
до могили. У барвінку купали немовлят, щоб вони росли здоровими і красивими,
барвінком прикрашали коси. дівчат, він ріс біля кожної криниці і був завжди до
послуг людини. І сьогодні ми бачимо його на кладовищах, де барвінок як символ
вічної пам’яті висаджують з давніх-давен.
Ø
Легенда про барвінок
Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалась Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.
І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для
батьківського благословення і чекали тієї хвилі, щоб піти до святої церкві до
шлюбу.
Аж тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими,
проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось
зілля. За хвилю на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нікого не було. Кинулися люди
до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її
дочки, а та злетіла до хмар сірою галкою. Впала матінка Барова на те місце, де
стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі
проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом…
А назвали його Барвінком. І тягнеться він до хат, до батьківських могил.
Кожна дівчина вплітає його у свій весільний вінок.
Ø
Т.Г.Шевченко про барвінок
Цю чарівну квітку згадував у своїх віршах
Тарас Григорович Шевченко
Барвінок цвів і зеленів,
Слався, розстилався;
Та недосвіт передсвітом
В садочок укрався.
Потоптав веселі квіти,
Побив... Поморозив...
Шкода того барвіночка
Й недосвіта шкода!
Слався, розстилався;
Та недосвіт передсвітом
В садочок укрався.
Потоптав веселі квіти,
Побив... Поморозив...
Шкода того барвіночка
Й недосвіта шкода!
·
Група «Квіточка» (презентує фіалку)
Ø
Загадка
Фіолетові фіранки
У світлиці та на ґанку.
Фіолетові малята
Весну люблять зустрічати. (Фіалки)
У світлиці та на ґанку.
Фіолетові малята
Весну люблять зустрічати. (Фіалки)
Ø
Короткі відомості.
Ніжні фіолетового кольору квітки
піднімаються на тоненьких стебельцях, наче прислухаються до весняних звуків
лісу. Серединка квіточки схожа на крихітне очко, що вдивляється у лісову красу,
а листки - на маленькі розгорнуті долоньки.За ніжну красу квітів, чарівний
аромат фіалку дуже люблять люди.
Ø
Вірш про фіалки
Ось гарно-гарно розцвітають
Фіалки сині та стрункі.
І пишним килимом лягають
Біля доріжок і струмків.
Вони, неначе ті перлини,
Що погубилися в траві.
Ростуть собі біля калини,
Вбирають роси голубі.
Пелюстки їхні - синє небо.
Листки - зелений оксамит.
Нічого кращого не треба -
Вони несуть тобі привіт.
Їх бачили не раз з тобою.
Фіалки щастя нам дають.
Та привітати їх з весною,
Ти, любий друже, не забудь!
·
Група «Хмаринка» ( презентує мати-мачуху)
Ø
Загадка
Чорна земля, голі поля
Золотом сяють квіти здаля (мати-мачуха)
Ø
Короткі відомості.
- Правда дещо дивна назва. В народі ці квіти через структуру листочка
називають мати й мачуха. Квіти гарного жовто- золотого кольору. Листочок зверху
голий, гладкий, холодний – то «мачуха», а знизу покритий дрібненькими
ворсинками, теплий та м’який – то «мати».
Ø
Про цілющі властивості.
Мати-мачуха
має багато цілющих властивостей. Про її цілющі здібності говориться у вірші.
Перша квітка весни, що схожа на сонце
Розквітла і дивиться в наше віконце.
Квітку чудову, квітку чарівну,
В коси свої заплітала царівна.
А з листочків напій для коханого заварила,
Як з походу вернувся і кашлем його придавило.
А дідуся замучила стенокардія,
То вона і його узваром поїла.
А щоб було в неї довге, густе і чудове волосся,
Листя кропиви і підбілу заварила і ним помилася.
Ось ця чудова, гарна, сонячна, квітка
Першою зацвітає на радість і нам - діткам.
(діти прикріплюють квіти на віночок)
4.Складання
діалогу.
Учитель: -Чи сподобалися
вам ранні весняні квіти?
-Яка з них сподобалася найбільше?
-А
яку квітку я називала королевою?
-А
чи хочете ви поспілкуватися з королевою?
-А про що б ви в неї запитали?
То ж до нас і завітала ця красуня – сон-трава. Давайте з нею поговоримо.
(діалог)
-
Весняна
красуне, як тебе звати?
-
Я
– королева весняних квітів – сон-трава.
-
На
що схожа твоя пишна фіолетова квітка?
-
Моя
квітка схожа на великий дзвоник.
-
Навіщо
тобі пухнаста шубка?
-
Вона
захищає мене від холоду.
-
Чому
в тебе нахилена голівка?
-
У
негоду я закриваю свою квітку і схиляю голівку.
-
Ти
справжня королева ранніх квітів.
-
Дякую.
Я дуже рада дарувати вам свою красу.
5. Виховна бесіда.
- Як гарно
навкруги, коли цвітуть ранні квіти! Як хочеться зірвати букет польових чи
лісових квітів. Але навіщо? Щоб він зів’яв вже в дорозі? Щоб постояв кілька
днів у вазі і потім його викинули?
Ось ця давня традиція – рвати букети
призвела до того, що цих чудових квітів стало дуже мало, вони вважаються
рідкісними. Такі рослини занесені до
Червоної книги України.
(Презентація «Червона книга України»).
Перед вами – рідкісні квіти нашого краю. Якщо
ви зустрінете під час прогулянки таку гарну рослину, то помилуйтеся нею, але не
зривайте. Нехай милують квіти очі тим, хто прийде після нас. Адже ми вирвемо не
тільки красу, а й зародження нового життя.
ІV. Підсумки уроку.
1.Заключна
бесіда.
- Чи сподобався вам урок?
-Що сподобалося найбільше? (мікрофон)
-Ми милувалися квітами цілий урок. А що ж ми повинні
робити, щоб зберігати їхню красу?
- Тож давайте створимо сьогодні з вами останню квітку –
квітку-пам’ятку про
поведінку у природі серед барвистого розмаїття квітів.
2. Створення пам’ятки .
(не топчи,не рви, не губи,не сміти, не ламай,,бережи,
охороняй)
3. Малювання
квітки, яка найбільше сподобалась.(резерв)
-Давайте ж не будемо рвати живих квітів, а краще
намалюймо їх.
4. Вірш.(на
слайді)
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром,
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю!
Немає коментарів:
Дописати коментар