Виступ на педагогічній раді
Задатки, здібності, обдарованість
в контексті успішного
розвитку особистості.
Підготувала Чернишенко Т.В.
У кожній людині є сонце, тільки дайте йому світити.
Сократ
У кожної дитини дрімають задатки будь-яких здібностей.
Ці задатки, як порох: щоб їх запалити, необхідна іскра.
В.Сухомлинський
Задатки, здібності і
обдарованість є важливими складовими загальної структури особистості. Вони
пов'язані з характером і темпераментом, спрямованістю індивідуально-психічного
розвитку особистості в процесі її виховання та суспільно-практичної діяльності.
Здібності – є
властивості функціональних систем, які реалізують окремі психічні функції, що
мають індивідуальну міру виразності і виявляються в успішності і якісній
своєрідності освоєння і реалізації діяльності .
Здібності – є
властивості функціональних систем, які реалізують окремі психічні функції, що
мають індивідуальну міру виразності і виявляються в успішності і якісній
своєрідності освоєння і реалізації діяльності .
Людина від природи
наділена загальними здібностями. Спеціальні здібності – є загальні здібності,
що набули рис оперативності під впливом
вимог діяльності.
Обдарованість – це
системна якість психіки, яка розвивається протягом життя і визначає можливість
людини в досягненні більш високих, неординарних результатів в одному чи
декількох видах діяльності в порівнянні з іншими. Одарована дитина – дитина,
яка виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (чи має
внутрішні передумови для таких досягнень) в тому чи іншому виді діяльності.
Обдарованість є своєрідним поєднанням здібностей,
від яких залежить можливість досягнення більшого або меншого успіху у виконанні
тієї чи іншої діяльності.
Ознаки
обдарованості виявляються в реальній діяльності особистості і можуть бути
виявлені на рівні спостереження за характером її дій.
Як
упізнати здібності дитини?
У дитини абсолютно очевидні технічні
здібності, якщо вона:
-
цікавиться найрізноманітнішими механізмами та машинами;
-
любить конструювати моделі, прилади, радіоапаратуру;
-
сама докопується до причин зіпсованості і примх
механізмів або апаратури, любить загадкові поломки або збої в роботі
механізмів;
-
може лагодити пошкоджені прилади і механізми,
використовувати старі деталі для створення нових іграшок, доробок, знаходить
оригінальні рішення;
-
уміє і любить малювати, „бачить” креслення та ескізи
малюнків;
-
цікавиться спеціальною, навіть дорослою технічною
літературою.
(6 характерних
ознак)
Дитина має музичні здібності,
якщо вона:
- любить музику та музичні записи, завжди
намагається бути там, де можна послухати музику;
- якщо співає або грає на музичних
інструментах, вкладає у виконання почуття та енергію, а також свій настрій;
- створює власні мелодії;
- навчилась або навчається грати на
будь-якому музичному інструменті.
(4 характерні
ознаки)
Артистичний талант у дитини виявляється в тому,
що:
-
часто, коли їй не вистачає слів, передає свої почуття
мімікою, жестами і рухами;
-
намагається викликати емоційні реакції в інших, коли з
захопленнях про щось розповідає;
-
змінює тональність голосу, мимоволі імітуючи людину, про
яку розповідає;
-
з великим бажанням виступає перед аудиторією, причому
намагається, щоб його глядачами були дорослі;
-
з дивовижною легкістю передражнює чиїсь звички, пози,
висловлювання;
-
пластична і відкрита всьому новому;
-
любить і розуміє значення гарного або характерного одягу.
(7 характерних
ознак)
У дитини неабиякий інтелект, якщо
вона:
-
добре розмірковує, ясно міркує, розуміє недоказане,
висловлює причини і мотиви вчинків інших людей;
-
володіє доброю пам’яттю;
-
легко і швидко схоплює новий матеріал;
-
задає дуже багато продуманих і виправданих ситуацією
запитань;
-
любить читати книги, причому за власною програмою, що на
декілька років випереджує дошкільну або шкільну;
-
випереджає своїх однолітків з навчання, причому не
обов’язково є відмінником, часто скаржиться, що їй нудно на заняттях;
-
значно краще і ширше своїх багатьох однолітків
інформована про події і проблеми, що не торкаються її безпосередньо;
-
володіє почуттям власної гідності і здорового глузду, не
по рокам розважлива і навіть обачлива;
-
все дуже добре сприймає, спостережлива, швидко, але не
обов’язково гостро реагує на все нове і несподіване в житті.
(9 характерних
ознак)
Не гнівайтесь на вашого пустуна – у нього спортивний талант:
-
він енергійний і
весь час хоче рухатись;
-
він сміливий до безрозсудства і не боїться синців та
гуль;
-
він майже завжди бере гору в бійках навкулачки або виграє
в якій-небудь спортивній грі;
-
невідомо коли він встиг навчитися спритно вправлятись з
ковзанами та лижами, м’ячами та ключкою;
-
краще за багатьох своїх однолітків фізично розвинений і
координований у рухах, рухається легко, пластично, граціозно;
-
надає перевагу іграм, змаганням, навіть просто біганні
перед книгами і спокійними розвагами;
-
здається, що він ніколи серйозно не втомлюється;
-
не має значення, чи цікавиться усіма видами спорту чи
якимось одним, але у нього є свій герой спортсмен, якого він наслідує.
(8 характерних
ознак)
У дитини літературний талант,
якщо вона:
-
розповідаючи про що-небудь, уміє додержуватись вибраного
сюжету, не втрачає основної думки;
-
любить фантазувати або імпровізувати на тему дійсної
події, причому надає події щось нове та незвичне;
-
вибирає в своїх усних або письмових оповіданнях такі
слова, які добре передають емоційний стан та почуття героїв сюжету;
-
зображує персонажів своїх фантазій живими та цікавими, з
характерними людськими рисами;
-
любить насамперед писати оповідання, не боїться почати
писати роман про власне життя.
(5 характерних
ознак)
У дитини здібності до наукової роботи,
якщо вона:
-
володіє явною здатністю до розуміння абстрактних уявлень,
до узагальнень;
-
уміє чітко висловлювати чужу і власну думку або
спостереження, причому нерідко записує їх не для того, щоб похвалитися, а для
себе;
-
любить читати науково-популярну літературу, дорослі
статті та книги, випереджаючи в цьому однолітків на декілька років, причому
надає перевагу саме цій, а не розважальній літературі;
-
із задоволенням проводить час за створенням власних
проектів, конструкцій, схем;
-
не журиться і ненадовго остигає до роботи, якщо його
винахід або проект не підтримали або навіть висміяли.
(6 характерних
ознак)
Учням початкових класів
найчастіше властива загальна обдарованість.
Психолого –педагогічна наука
виділяє 6 типів дитячої обдарованості:
а) академічна ( здатність навчатися успішно з усіх предметів);
б) інтелектуальна ( вміння думати, аналізувати, систематизувати );
в) творча (нестандартне мислення);
г) художня (музична, образотворча, сценічна );
д) соціальна ( лідерська; активна доброта дитини );
е) психомоторна (спортивна або рухова ).
Вищим рівнем прояву
обдарованості є талант, а найвищим – геніальність.
Однак, завжди необхідно
пам’ятати, що проблема виявлення обдарованих дітей має яскраво виражений
етичний аспект. Так, як мова йде про долю людини, то оцінка дитини як
обдарованої чи ні не може стати
самоціллю. Нав’язування ярликів типу „обдарований” чи „посередній”
неприпустиме, адже несе небезпеку негативного впливу на розвиток особистості
дитини. Тому, до проблеми виявлення обдарованих дітей слід підходити дуже
обережно і виважено.
Проблеми
обдарованої дитини
Обдаровані діти відрізняються від своїх звичайних однолітків не лише
випереджаючим розвитком своїх здібностей. Перш за все, така дитина стикається з
безліччю особистісних і міжособистісних проблем. Це проблеми соціалізації,
адаптації, навчання, це проблеми спілкування з однолітками, учителями, батьками
та особистісні проблеми. До особистісних проблем відносяться проблеми
емоційного розвитку, саморегуляції, професійної орієнтації, автономності.
Оскільки
обдаровані діти мають безліч різноманітних проблем, важливо своєчасно виявити
їх, щоб сприяти подальшому розвитку обдарованої дитини.
Якщо дитина буде
відчувати, що оточуючі вірять в її спроможність, визнають її цінність як
особистості, що розвивається, то це буде стимулювати її позитивне
самосприйняття, саморозвиток.
Фактори
уразливості обдарованих дітей
1.
Прагнення
до досконалості (перфекціонізм). Для обдарованих дітей характерна внутрішня
потреба досконалості. Вони не заспокоюються, не досягнувши вищого рівня.
Властивість ця виявляється досить рано.
2.
Відчуття
незадоволеності. Таке ставлення до самих себе пов'язане з характерним для
обдарованих дітей прагненням досягти досконалості в усьому, чим вони
займаються. Вони дуже критично ставляться до своїх досягнень, часто не
задоволені, звідси - відчуття власної неадекватності і низька самооцінка.
3.
Нереалістичні
цілі. Обдаровані діти часто ставлять перед собою завищені цілі. Не маючи
можливості досягти їх, вони починають переживати. З іншого боку, прагнення до
досконалості і є та сила, яка призводить до високих досягнень.
4.
Надчутливість.
Оскільки обдаровані діти більш сприйнятливі до сенсорних стимулів і краще
розуміють відносини і зв'язки, вони схильні до критичного ставлення не тільки
до себе, але і до оточуючих. Обдарована дитина більш вразлива, вона часто
сприймає слова або невербальні сигнали як прояв неприйняття себе оточуючими. В
результаті така дитина нерідко вважається гіперактивною і відволікається,
оскільки постійно реагує на різного роду подразники і стимули.
5.
Потреба в
увазі дорослих. В силу природної допитливості і прагнення до пізнання
обдаровані діти нерідко монополізують увагу вчителів, батьків та інших
дорослих. Це викликає тертя у відносинах з іншими дітьми, яких дратує жага
такої уваги.
6.
Нетерпимість.
Обдаровані діти нерідко з недостатньою терпимістю ставляться до інших. Вони
можуть відштовхувати оточуючих зауваженнями, виражають презирство чи
нетерпіння.
У кожної дитини дрімають задатки будь-яких здібностей.
Ці задатки, як порох: щоб їх запалити, необхідна іскра.
В.Сухомлинський
Немає коментарів:
Дописати коментар